תזונה מבריאה – שיטת הרמב"ם והרפואה הסינית [מכללת שלם » מאמרים]
לימודי רפואה משלימה

תזונה מבריאה – שיטת הרמב"ם והרפואה הסינית

שאול זוארץ , מומחה ברפואה סינית

מאמרים > רפואה סינית >תזונה מבריאה – שיטת הרמב"ם והרפואה הסינית

בעולם המודרני קיימות שיטות שונות ומגוונות הממליצות לתזונה לאכילה נכונה ודיאטה.

התזונה הסינית העתיקה מכילה נקודות השקה והקבלה רבות לשיטתו של הרמב"ם שקובע: "הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי השם הוא, שהרי אי אפשר שיבין או ידע והוא חולה, צריך אדם להרחיק עצמו מהדברים המאבדין את הגוף ולהנהיג עצמו בדברים המבריאים ומחלימים".

התזונה הסינית מדברת על ניהול אורח חיים בריא ובונה, להבדיל מהתזונה המערבית המדברת בעקר על משטר אכילה לצורך הבראה מכשל בריאותי. בראיית הרפואה הסינית התזונה הנכונה היא זו המאזנת לא רק את המשקל, אלא מביאה לאיזון מבורך של מכלול הסימפטומים - נפשיים, רגשיים וגופניים.
הרמב"ם כותב כי "כל החלאים הבאים על האדם אינם מפני מאכלים רעים או מפני שהוא ממלא את בטנו ואוכל אכילה גסה, אפילו מאכלים טובים". החשיבה הסינית מממליצה שהתזונה תהיה קרובה לטבע ככל האפשר.

בעולם המערבי התזונה שלנו ברובה רחוקה ביותר מהצורה הטבעית בה מופיעים מרכיביה. רוב הירקות גדלים בחממות ואינם משווקים רק בעונת הצמיחה הטבעית שלהם. אחת הדוגמאות הם התפוזים והמלפפונים אשר ניתן לקנותם במשך כל השנה למרות שהם גדלים רק בחורף או רק בקיץ. בנוסף לכך אנו צורכים הרבה ירקות משומרים וקפואים, תהליכים הגורמים להם לאבד מהאיכות התזונתית שלהם. הבשר והעוף שאנו צורכים עוברים עיבודים תעשיתיים, מוזרקים בהורמונים וחיסונים.

יש הטוענים כי שיטת גידול לא טבעית זו של בקר ועופות נותנת את אותותיה באוכלוסיה הצורכת אותם. יש הזוקפים לחובת השינויים בגידול הבקר והעופות את השינויים ההורמונאליים אצל גברים ונשים, המופיעים ביחס ישיר לצריכת מוצרים אלו. כמו כן, התפרצויות של מחלות אוטו אימוניות שלא היו שכיחות בדור העבר, והתרחבות מחלת הסרטן. בנוסף קיים חשש כבד שלעיבוד המתועש של המזון, הוספת החמרים המשמשים כמשפרי טעם וריח וחומרי הצבע – כל אלו מטביעים את חותמם בגוף והשפעתם ניכרת בכבד, מערכות העיכול, העצבים ועוד.

בהסתכלות כללית, הרמה הגבוהה של הפחמימות בתזונה שלנו והסוכר מכבידים מאד על תפקוד המערכות בגופנו ועל הגוף להתאמץ לפרק אותם ולנקז את הרעלים שהם משאירים בכבד.

ההשקפה הסינית מתאימה את התזונה לכל אדם לפי תכונותיו האינדיבידואליים. הסינים מתייחסים למאפיינים של המזונות, בהם גם צבע של כל צמח, המשקף את תכונותיו וטווח ההשפעה שלו על איבר מסוים בגוף. לדוגמא, הירקות הכתומים כמו הגזר, הבטטה דלעת ודלורית – יש להם השפעה חיובית על הטחול והקיבה והם מייצגים את אלמנט האדמה.

ירקות ירוקים כמו תרד, פטרוזיליה, ברוקולי ועוד, משפיעים על הכבד וכיס המרה - הם מייצגים את אלמנט העץ.
ירקות כהים כמו שומשום שמור ושעועית כהה משפיעים על הכליות – אלמנט המים.

מזונות בצבע לבן, כמו שומשום לבן, פטריות, צנון,לפת, קולרבי - משפיעים על הריאות ומייצגים את אלמנט המתכת.
הרפואה הסינית מייחסת למיני מזון שונים איפיון אנרגטי. ישנם מזונות שגורמים לאנרגיה לעלות כלפי מעלה וישנם הגורמים לאנרגיה לרדת. ישנם סוגי מאכל המשפיעים חוצה וישנם כאלו המושכים פנימה. לדוגמא: הגזר משפיע מאמצע הגוף כלפי מעלה, וישנם הגורמים לאנרגיה לרדת. ולכן באם ישנו צורך לטפל באיבר הממוקם באזור העליון של הגוף, נמליץ לאדם לאכול גזר, משום שהאנרגיה האגורה בו עולה כלפי מעלה. לעומת זאת לסובלים מבעיות במערכת העיכול כמו שלשול, נמליץ לאכול שעועית כהה (שחורה) משום שתחום השפעתה הוא מאמצע הגוף כלפי מטה, ולכן נמליץ לאכול אותה לסובלים מאי תפקוד כליות, בעיות ברכיים ועוד.
האורז מחזק את מרכז הגוף ולכן נמליץ לאכול אותו לאדם הסובל מחוסר התמצאות או בלבול.
לסובלים מהתקררות נמליץ לצרוך קנמון, סלרי, קולרבי המשפיעים מבפנים החוצה.
בראי הרפואה הסינית, גם לטעם של המאכלים חלק משמעותי בתכונות האפיון שלו.

אלמנט העץ – בא לידי ביטוי בטעם חמוץ ואיכותו גורמת לקירור, מכווצת ומונעת דליפת נוזלים. החמוץ מזין את השרירים ומחזק את הלב והכבד. המזונות המתאימים לחיזוק אלמנט העץ באדם הם: לימון,תפוחי עץ חמוצים, קיווי, תפוז סיני, כרישה, בצל ירוק, שזיפים חמוצים, בזיליקום, זיתים, אוכמניות, אננס, משמש, מנגו, שסק, עגבניות, שומר, שמיר, אגוזי מלך, ערמונים, לחם שאור ועוד.
אלמנט האש מתבטא בטעם המר. תכונותיו: מחזקות את הלב, מזינים ומעשירים את הדם וממריצים ומפיחים רוח חיים. יכולת הטיהור שלו הופכת אותו לכלי יעיל בהורדת כולסטרול.

בכדי להעצים את השפעתו מומלץ לאכול אשכוליות,זיתים, לפת, חסה, עלי סלרי, עלי שסק, אספרגוס, זרעי דובדבן, קינואה, שיפון, פלפל שחור,כורכום, הל, קפה ותה.

אלמנט האדמה בא לידי ביטוי בטעם המתוק. תכונותיו: מחזקות את הקיבה, הטחול ואת אנרגית הגוף. הוא שומר על איזון. בכדי לחזק את אלמנט האדמה יש לאכול גזר, דלעת, בטטה, תירס, ערמונים, נבטי אלפלפא, כרוב, לפת, סלק אדום, קולרבי, תפוח אדמה, אננס, פאפיה, קוקוס,שקדים, תמרים, תותים, בננות, תאנים, ענבים, פטל, אורז לבן,אפונה עדשים לאחר הנבטה, פול, שעועית ירוקה, גריסי פנינה, חיטה, בשר בקר ועוף, טונה, סרדינים, זעפרן, יוגורט עזים.
אלמנט מתכת קשור לטעם חריף – תכונותיו בונות את הריאות ואת העור. הוא ממריץ את זרימת הדם. המאכלים הגורמים להעצמתו הם בצל ירוק, מנטה, עלי חרדל, צנון, תרד, כרישה, עירית, שומר, שמיר, נענע, ברוקולי, חצילים, כרוב סיני, מלפפון, סלרי, אבוקדו,
פטריות שמפיניון, לימון,תפוז, תפוח, תות שדה, חיטה, סובין, שעועית מש, גריסי פנינה,
פולי סויה צהובים, אניס, ג'ינג'ר, חזרת,קימל, קנמון, פלפל חריף, אדום ושחור, סמבוק שחור, יין.
אלמנט המים קשור לטעם מלוח – הוא מזין את הכליות, מחזק את העצמות, הוא מרכך התקשויות, הוא משפר את החיוניות, מנטרל רעלים ומרוקן את המעיים. בכדי לחזק אותו יש לאכול : אצות, ערמונים, עגבניות, אבטיח, מלון, בננה, מנגו,אפרסמון, שסק, קרמבולה, נבט חיטה, שעורה, דגי ים, רוטב סויה, מלח ים, מלח אנגלי, סלרי ושומשום.
גורם מאד חשוב בהתאמת המזון לאדם היא האיכות והרמה האנרגטית של המזון - הטמפרטורה: חם, חמים, קריר וקר. נתאים לכל אדם את הטמפרטורה המתאימה לו בזמן הנתון.
מובן שלגבר שמן, רחב מידות, הנוטה להתפרצויות זעם נתאים תזונה שונה מאשר לאשה רזה, חיורת, הסובלת מקור, בעקר בגפיים.
הרמב"ם: "בימות החמה אוכלים מאכלים קרים ולא ירבה בתבליניו, ואוכל את החומץ. ובימות הגשמים אוכל אוכלים החמין ומרבה בתבליניו ואוכל מעט מן החרדל ומן התלתית... וצריך אדם לאכול בימות החמה שני שלישים מה שהוא אוכל בימות הגשמים".

לכל עונה יש את התזונה המתאימה לה ואת צורת הבישול וההגשה הנותנים מענה הולם המתאם לתנאים הסובבים. בחורף נאכל מאכלים חמים ארומטיים ומתובלים יותר, המבושלים לאורך זמן ועשירים יותר. בקיץ לעומת זאת, הדגש יושם על אוכל קריר, המקרר את הגוף.
נמעט בתיבול, נרבה באכילת פירות ושתיית מיצים, יוגורט, חלב בזים וירקות חיים. באביב נרבה לאכול מקפץ עשיר בירקות ירוקים ונבטים.
עם חלוף החורף נמעט בצריכת בשר. בראיית הרפואה הסינית יש חשיבות רבה לא רק לאיכות המזון, צבעו ותכונותיו האנרגטיות אלא גם לזמן שבו אנו אוכלים.
אחד הכללים החשובים ביותר הוא אכילה לפי השעון הסיני. השעון הסיני מחלק את היממה ל-12 יחידות, כמספר האיברים הנספרים ברפואה הסינית : בכל שעתיים איבר אחר מסוים נמצא בשיא האנרגיה שלו ושתים עשרה שעות לאחר מכן הוא נמצא בשפל. לכן חשוב לאכול בזמן שהמערכת פועלת בשיאה כדיי שהמזון יעובד היטב והגוף יוכל להפיק ממנו את אבני הבנין החיוניים להתפתחות, צמיחה וריפוי הגוף. אכילה בשעות לא נכונות, במיוחד מאוחר בלילה, יגרמו ליצירה מוגברת של תאי שומן, לבעיות במערכת העיכול וחוסר יכולת לניקוי רעלים.

"בבקר אכול כמלך, בצהרים כבן מלך ובערב כאביון ". גם הרמב"ם תומך בגישה הממליצה על אורח חיים בו אוכלים שלוש ארוחות ביום כאשר ארוחת הבקר היא הארוחה העקרית, ויש לאכול אותה בשעות הבקר. ארוחת הצהרים תכיל את כל אבות המזון אבל בכמות נמוכה יותר מארוחת הבקר, וארוחת הערב תהיה קטנה ודלה יותר. לאחר השעה 8 בערב לא מומלץ לאכול ארוחות. בעת הצורך נסתפק באכילה קלה של מרק ירקות בחורף או פרי בקיץ.

בכדי למנוע מחלות ולחזק את אלמנט האדמה נמליץ לאמץ כללים אחדים :

  • חשוב מאד לאכול שלוש ארוחות מסודרות ביום בשעות קבועות פחות או יותר.
  • מומלץ לצרוך תזונה "משעממת " ולא לגוון יתר על המידה. לקיבה נוח יותר לעכל מאכלים שמוכרים לה. חשוב שלא נעמיס סוגים רבים של אוכל בכל ארוחה, הגוף צריך אנרגיה פשוטה ובסיסית המכילה את כל אבות המזון.
  • לפי כל השיטות ארוחת הבקר חייב להיות הארוחה העקרית. כבר בתלמוד הרחב הדיבור על "פת שחרית ", כי אז מערכת העיכול בשיא הפעילות. הארוחה צריכה להיות מרכבת מדגנים מלאים וחלבון מן החי או הצומח. הסינים אוכלים לארוחת הבוקר אורז, ירקות ובשר. אנחנו יכולים להסתפק בדגנים מלאים, ביצה, גבינה וירקות.
  • מומלץ להרבות בשתיה לפני הארוחה ופחות אחריה. חשוב מאד לשתות שתיה חמה כמו תה צמחים לאורך היום כולו. השתיה הקלה שוטפת החוצה את מיצי הקיבה וגורמת לטחול לעבוד קשה יותר.
  • לפי הרפואה הסינית ממלץ שכל המאכלים לא יהיו חמים מדי או קרים מדי, להצמד לטמפרטורה הפושרת, בכך יחסך מאמץ רב מהטחול.
  • יש להקפיד ביותר על לעיסת האוכל. הסינים ממליצים ללעוס 30 פעמים כל נגיסה, וחולים צריכים ללעוס על נגיסה 60 פעמים, עד שהאוכל יהפוך לעיסה בתוך הפה.
  • יש להתרכז באכילה בכדי למקסם את הפקת מירב התועלת מהמזון הנאכל, ולכן לא נמליץ על אכילה בעת קריאה, נהיגה וצפיה בטלביזיה.
    בכדי שהמזון יהיה בריא ומבריא יש להקפיד על איכותו, גם זו האנרגטית, לכן נקפיד שלא להיות בכעס בעת הכנתו.

ישנן גישות שונות בממליצות על שיטות שונות של תזונה, אולם בכולן העקרונות הבסיסיים נושקים, ואם נקפיד עליהם נזכה לבריאות איתנה.

י' אייר (25/4)
מכללת שלם | לימודי רפואה משלימה ברוח היהדות | יפו 224 ירושלים, בניין התחנה המרכזית | 1-700-50-54-54