כיצד לסייע לילדים לחזור לגן ולבית הספר בקלות [מכללת שלם » מאמרים]
לימודי רפואה משלימה

כיצד לסייע לילדים לחזור לגן ולבית הספר בקלות

מירי הופמן, מנהלת המכללה

מאמרים > תזונה >כיצד לסייע לילדים לחזור לגן ולבית הספר בקלות

הימים מתקצרים במעט, גל החום כבר מראה סימני התפוגגות וברקע כבר מתנגנן באוזנינו ההורים צלצול בית הספר. יחד איתם עולה הדאגה כיצד נקל על ילדנו את המעבר מהחופשה לשגרת הלמודים על, ואיך נוכל לסייע להם לגייס את רמת הריכוז הנדרשת בכדי לעבור את השינוי בהצלחה.

לאחר חופשת הקיץ הנראית ארוכה לבלי קץ בלב כל ילד מפעמת הכמיהה לחזרה לשגרה ולסדר היום הרגיל, אך כדי להכניס את ילדינו לתלם, עלינו לזכור את הגורמים העיקריים להתרופפות המסגרת.

ראשית עלינו להכניס סדר לקראת השבוע האחרון של החופשה, לקבוע יעד של שעת שינה, ולהיות עקביים מאוד בהשגתו. הניסיון מוכיח ששיטת התגמול יעילה בהרבה על מתן עונשים, הנסיון מוכיח כי האתגר המשותף והתגמולים לצידו, מדרבנים את הילדים לשיתוף פעולה פורה ללא גורם הלחץ והעבה על מצב הרוח.

מחקרים מוכיחים שילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מראים התקדמות ניכרת לאחר ביצוע שינויים בהרגלי התזונה שלהם. מומחים בחינוך ממליצים לאמץ לפחות חלק ניכר מההמלצות האלו בתזונת הילדים במיוחד עכשיו בעונת המעבר מהחופשה ללימודים, בכדי להקל את הנחיתה מהחופש ואת השינוי הדרסטי.

השפעתם של הסוכר, חומרי טעם וצבע, חלב וקמח לבן הוכחה כבר מעל לכל ספק כגורמים משמעותיים ביותר בהחמרת בעיות הקשב והריכוז, לכן כדאי להפחית ברמת הסוכרים המעובדים אותם צורכים הילדים כשלושה עד ארבעה ימים לפני תחילת הלימודים, אותם מומלץ להחליף בפירות וירקות או אפילו פיצוחים. בכדי "לפתות" את הילדים לצרוך אותם אפשר להגישם בצורה משובבת עין, ע"י שימוש בחותכנים מיוחדים או לסדרם בצורה צבעונית ומושכת על גבי שיפודים.

שינוי חשוב נוסף הוא הקטנת צריכת השוקולד והשוקו על בסיס פולי קקאו, ולעבור לצריכת שוקולד ושוקו העשויים מחרובים (הניתנים להשגה בכל חנויות הטבע). הרפואה הסינית מאשימה את חלב הבקר ומוצריו כגורמים ראשוניים בחוסר האיזון אצל ילדים ומכאן כנושאים באחריותם לבעיות הקשב והריכוז. לכן לקראת תחילת הלימודים כדאי להמעיט בשימוש בחלב ומוצריו המבוססים על חלב בקר, ולהחליפם בחלב שקדים, קוקוס או סויה.

גם בפחמימות, יש מקום לשיפור ע"י מעבר לצריכת מוצרים המכילים פחמימות מלאות כמו לחם מלא, פסטה מלאה, אורז מלא וכד', הדבר הוכח כמשפיע גם הוא על איזון הילד.

דגני הבוקר, שנחשבים בטעות לבריאים, עדיף שיוסרו מהתפריט, שכן תכולת הסוכר הלבן שלהם עומדת על קרוב לחמישים אחוז. כף אחת של דגני בוקר שווה לחצי כפית סוכר – מתכון בדוק לחוסר רוגע וחוסר שקט אצל הילד.

כעקרון אין צורך בתוספי תזונה לילדים כשבונים להם תפריט מגוון ובריא של חלבונים ופחמימות מלאות ושומן בריא כמו שמן זית, אבוקדו וקוקוס, אלו יכולים לתת כמענה טבעי ושלם לבניית צרכי גופו ונפשו של הילד. אך יוצא מן הכלל אחד הוא ה"אומגה 3". לאומגה 3 מגוון תפקידים בבניית גופו של הילד וחוסן נפשו, בעיקר בגלל הורדת דגי הים מהתפריט הביתי הישראלי. לכן נמליץ להוסיף לילדים לפני תחילת שנת הלימודים אומגה 3 ממקור דגים (ניתן להשיג בטעמי פירות שאהובים על הילדים בחנויות הטבע), וההשפעה החיובית ניכרת תוך ימים אחדים.

בברכת שנת לימודים פוריה ומהנה.

 

מכללת שלם | לימודי רפואה משלימה ברוח היהדות | יפו 224 ירושלים, בניין התחנה המרכזית | 1-700-50-54-54