מה לאכול לפני יום כיפור כדי לעבור את הצום בקלות וכהלכה? [מכללת שלם » מאמרים]
לימודי רפואה משלימה

מה לאכול לפני יום כיפור כדי לעבור את הצום בקלות וכהלכה?

מירי הופמן, מנהלת המכללה

מאמרים > תזונה >מה לאכול לפני יום כיפור כדי לעבור את הצום בקלות וכהלכה?

“ועיניתם את נפשותיכם בתשעה לחודש בערב” (ויקרא כ"ג)

הרחיב על הפסוק בעל ה'שולחן ערוך':  הכינו עצמיכם שתוכלו להתענות מערב עד ערב, ע"י שתאכלו הרבה בתשיעי יהיה לכם כח להתענות בעשירי ואצלי יחשב כאילו התעניתם יומיים.

וממשיך שם: ‘ולכן מצוה לאכול ולשתות בערב יום הכיפורים, ולשמוח בו. ויהיה לבבנו בטוח שיום הכיפורים יעלה לנו לטובה ולברכה, ושהקדוש ברוך הוא ימחול עונותינו, ויחתום עלינו שנה טובה ומבורכה’

כך שמצד אחד, אכן מצווה לאכול בערב יום הכיפורים, מצד שני, אכילה מרובה מדי ולא נכונה יכולה להקשות עלינו את הצום שלא לצורך. לכן ריכזנו עבורכם כמה עצות תזונתיות מועילות יחד עם הסתכלות הלכתית רלבנטית.

שלושה ימים קודם הצום

הפחיתו את צריכת משקאות הקפאין (קפה/תה/קולה) כדי שלא לסבול מכאבי הראש המאפיינים את הגמילה מהם.

יומיים קודם

התחילו בהעלאת כמות המים בשתיה יומיומית. מומלץ לשתות דווקא מים ולא משקאות ממותקים המגבירים את הצמא.

ערב הצום / סעודה מפסקת

ההמלצה היסודית לבניית התפריט התזונתי לערב יום כיפור היא אכילת מאכלים קלים לעיכול, ובעלי ערך גליקמי גבוה הכוללים פחמימות מלאות וחלבונים כך שישמרו את רמת הסוכר בדם עד לסוף הצום ויגבירו את תחושת השובע.

ככלל כדאי לפזר את הארוחות ולאכול לפחות 3 סעודות ביום שלפני הצום (בוקר, צהריים וסעודה מפסקת) ולא לדחוס הכל לסעודה המפסקת, כדי להקל על מערכת העיכול להכיל ולאגור את הפחמימות והסוכרים.

הרכיב העיקרי בתפריט היומי כדאי שיכיל כאמור פחמימות מלאות המתפרקות לאט כגון: קינואה, אורז מלא, פסטה ולחם מקמח מלא וכד'. אמנם אין חיוב לאכול לחם אך ע"פ הקבלה מצווה לאכול פת ולכוון בזה לתקן כל מה שאכל שלא כדין או שאכל ולא בירך ברכת המזון כדין.

כבר לפני שנים רבות המליץ "השולחן ערוך" להרבות באכילת פירות יבשים כגון תמרים וצימוקים, המכילים גם הם ערך גליקמי גבוה. לכן נמליץ לנשנש אותם במשך כל היום.

בשר ודגים

בסעודה המפסקת נפסק בהלכה כי אין לאכול דגים וכן בשר בקר.

אך בצהרי היום מומלץ לאכול בשר ודגים כפי שממליץ השו"ע "ואוכלין דגים ובשר כמו ביום טוב"

ככלל דגים ובשר מומלץ לאפות או לאדות ולא לטגנם. וכדאי לאוכלם נקיים מתבלינים ככל האפשר כדי שלא לגרום לצמא.

(יש שנהגו לא לאכול בשר בקר במשך כל היום, וכל אחד ילך ע"פ מנהגו)

יין

אמנם הזהירה ההלכה מפני שתיית יין המכיל אלכוהול, שלא לשתותו בסעודה המפסקת כדי שלא ישתכר ויפריע ריכוזו בתפילה.

אך לעומת זאת מומלץ לשתות כוס או שתיים של מיץ ענבים טהור (100% מיץ ענבים ללא תוספות כגון "תירוש" וכד') לפני הצום והדבר מוכר כאחד הטיפים המועילים לשמירה על רמת אנרגיה גבוהה עד סוף הצום.

מומלץ להמנע לחלוטין משתיית מיצים הכוללים ממתיקים וסוכרים מלאכותיים (שלא מפירות) מכיון שאלו גורמים להגברת הצמא.

ממה כדאי להמנע

כדי שלא להגביר את הצמא, כדאי להפחית באופן ניכר את כמויות המלח בבישול, וכן להמעיט את השימוש בתבלינים חריפים, במקומם כדאי להעדיף עשבי תיבול. גם אבקות המרק למיניהן מכילות מלחים ותבלינים רבים ולכן כדאי להפחיתן.

כדי לא להכביד על מערכת העיכול, נמנע מצריכת כרוב, כרובית או ברוקולי היוצרים גזים. נעדיף שעועית ירוקה מאודה, ירקות כתומים, סלט ירקות ועלים כמו חסה ועלי בייבי. כן כדאי לאכול בטטות (בעיקר אפויות, כך יתעכלו בקלות).

ולקינוח

עדיף להימנע מקינוחים עתירי סוכר, שכן הם מגבירים את הצימאון. לעומתם פירות טריים, אבטיח או מלון עדיפים בהרבה וצוברים סוכר איכותי בגוף.

 

שנזכה לצום מועיל ולכתיבה וחתימה טובה.

מכללת שלם | לימודי רפואה משלימה ברוח היהדות | יפו 224 ירושלים, בניין התחנה המרכזית | 1-700-50-54-54